De sectoren die in Australië aanwezig zijn, zijn onder te verdelen in de volgende sectoren:
- Landbouw, veeteelt, bosbouw en visserij
- Mijnbouw
- Energievoorziening
- Industrie
- Handel
- Verkeer
De sterk op export gerichte agrarische sector is na de mijnbouw nog steeds de belangrijkste sector in de economie van Australië. In 1986 vormden de agrarische producten 39% van de totale exportwaarde. Door het klimaat en de gesteldheid van de bodem wordt slechts 1% van het totale oppervlakte gebruikt voor het verbouwen van voedergewassen. Door irrigatie projecten proberen ze dit aantal omhoog te halen.
De veeteelt is in Australië belangrijker dan de land- en tuinbouw. Hierin is vooral de schapenteelt erg belangrijk voor de Australische economie. Australië is met 150 miljoen schapen en 5 kg wol per schaap de grootste wolproducent ter wereld. De wol bedraagt 9% van de totale export.
De rundveeteelt vindt vooral plaats in Queensland, Northern Territory en South Australia. Rundveeteelt is niet zo belangrijk in Australië. Noord-Australië is het gebied van het slachtvee. In gebieden waar wat meer neerslag valt zoals in Victoria, overheerst de melkveehouderij. Deze melkveehouderij wordt gecombineerd met een grote boter- en kaasproductie. Victoria is samen met South Wales ook een belangrijke plaats voor de lamsvleesproductie.
Ongeveer 5% van het landoppervlakte van Australië bestaat uit bos. In de tropische bossen van Australië, gelegen langs de kusten van Queensland en Noord-Australië, worden de waardevolle houtsoorten geëxporteerd. Aan de vochtige kustgebieden liggen vooral de niet-tropische bosgebieden. In het binnenland liggen de droogtewoudgebieden en hier is vooral de eucalyptus een belangrijke boom voor de Australische economie.
Mijnbouw
Australië is rijk aan delfstoffen en de exploitatie hiervan staat op het moment boven aan de economie van Australië. Australië bezit grote voorraden uraniumerts, ijzerertsreserves, aardolie, aardgas, zirkoon, rutiel en bauxiet. Uit bauxiet kan aluminium worden gewonnen en dit is een zeer belangrijk exportproduct in Australië. Ook is Australië nog een belangrijke exporteur van lood en zink. Verder bevat de grond nog nikkel, bruinkool, steenkool, tin, asbest en opaal. Goud is ook nog een belangrijk uitvoer artikel.
Energievoorziening
De steenkool, aardolie en aardgas zijn belangrijke primaire energiebronnen die gebruikt worden in thermische centrales en die ongeveer 90% van de totale energieproductie leveren.
Ongeveer 8,4% van de energievoorziening wordt opgewekt door waterkrachtcentrales. Deze waren tot 1975 alleen te vinden in de staat Tasmanië. Tegenwoordig wordt er serieus onderzocht of dit ook in andere delen van Australië mogelijk is. Het belangrijkste project is op dit moment het Snowy-Mountainproject in het zuid-oosten van New South Wales. Het project werd in 1974 voltooid en is het grootste gecombineerde irrigatie- en energieproject ter wereld.
In Victoria zijn grote bruinkoolcentrales te vinden en het verbranden van afval levert ook energie op. Deze alternatieven bevatten ongeveer 1,6% van de energieproductie.
Industrie
De Australische industrie begon zich te ontwikkelen sinds 1950. Belangrijke problemen van deze industrie zijn onder anderen: hoge loonkosten, beperktheid van de binnenlandse markt, hoge transportkosten door de grote van het land en de afhankelijkheid van buitenlandse kennis. De industrie die in Australië plaats vind kan moeilijk op tegen de buitenlandse concurrentie en heeft dus de maken met afzetmoeilijkheden.
Handel
De handelsbalans van Australië vertoont een overschot. Dit wil zeggen dat er meer geïmporteerd wordt dan dat er word geëxporteerd. De belangrijkste exportproducten van Australië bestaan uit: steenkool, goud, vlees, wol, ijzererts, tarwe en machines. Deze producten worden vooral geëxporteerd naar: de EU, Japan, de ASEAN-landen, de VS, Zuid-Korea, Taiwan, Hongkong en China. De producten die vooral geïmporteerd worden zijn: machines, transportmiddelen, computers, kantoormachines, telecommunicatie-producten, ruwe olie en petroleumproducten. Dit wordt allemaal geïmporteerd vanuit: de EU, de VS, Japan en de ASEAN-landen.Verkeer
In Australië is in 1854 de eerste treinverbinding gelegd tussen Melbourne en Port-Melbourne. Doordat iedere staat verschillende spoorbreedten had, was het moeilijk om door heel Australië te reizen. Het kostte de overheid $250 miljoen (€102,68 miljoen) om al deze spoorwegen te standaardiseren. Het treinverkeer wordt gebruik voor het vervoeren van passagiers en voor het vervoer van erts en suiker.
Het totaal aan wegen in Australië omvat 913.000 kilometer onverharde en verharde wegen. Australië is een van de meest gemotoriseerde landen ter wereld met meer dan 550 motorvoertuigen per 100 inwoners. Het grootste probleem in Australië is het feit dat er bijna geen goede snelwegen tussen de hoofdsteden en deelstaten zijn. In Australië is er een speciaal wegentypen dat "stock routes" wordt genoemd. Dit houdt in dat naast de weg aan beide zijden grasstroken liggen waarlangs het vee wordt gedreven wanneer deze naar nieuwe weidegronden verplaatst moeten worden of klaar zijn voor de slacht. In afgelegen gebieden wordt er gebruik gemaakt van "Road trains". Dit zijn trekkers met daaraan twee tot drie aanhangers.
Australië beschikt over ongeveer 50 havens. Deze havens zijn van belang voor het overzeese internationale goederenvervoer. Daarnaast zijn de havens ook van belang voor het overzeese nationale goederenvervoer tussen de afzonderlijke staten. Ook al speelt de scheepvaart een grote rol in het economische leven van Australië, ze hebben maar een kleine handelsvloot.
Het luchtverkeer speelt een belangrijke rol in Australië. Door middel van het luchtverkeer wordt er namelijk toegang verleend tot de vele afgelegen plaatsen. Het verkeer per privé-vliegtuig is dan ook sterk ontwikkeld. In totaal zijn er 441 vliegvelden met geregelde diensten in Australië. Iedere grote stad heeft een eigen luchthaven. De hoofdrolspelers in het binnenlandse luchtverkeer zijn Australian Airlines en de Ansette Airlines of Australia. Verder zijn er nog acht andere luchtvaartmaatschappijen. (Landenweb, 7 juni 2014)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten